Шлях Енея. Художники сьогодення сам-на-сам з минулим

14/05/2019 — 14/06/2019

Відкриття — 14 травня о 19:00

Мікеланджело Антоніоні, Відкрита група, Еміліо Ісґро, Микола Коломієць, Джулія Кран, Владислав Краснощок, Павло Маков, Євген Нікіфоров, Адріан Пачі, Андрій Сагайдаковський, Джованні Франджі, Йосип Хмелевський, Ігор Янович

Куратори — Борис Філоненко, Лука Фйоре

16+ з дозволу батьків


«Шлях Енея. Художники сьогодення сам-на-сам з минулим» — виставка, що об'єднала твори митців з кількох країн навколо питань про те, як і чому сучасні художники звертаються до минулого. Як історичні події, мистецтво попередніх поколінь й пережитий особистий досвід впливають на образи сьогодення?
«Шлях Енея» в Україні — друга версія однойменної виставки. Вперше вона була створена культурною асоціацією Casa Testori для щорічного фестивалю Rimini Meeting у 2017 році. Тоді чотири куратори, Давіде Далл’Омбра, Лука Фйоре, Джузеппе Франджі та Франческа
Радаеллі, запропонували подивитись на відносини митця та минулого через історію Енея. За легендою, коли Троя зазнала поразки у війні з ахейцями, її захисник Еней виніс з палаючого міста свого батька Анхіса. Мандри, що почалися з батьком на спині, стали частиною героїчного шляху, в якому Еней поклав початок Римській державі.
Перекладаючи цей сюжет на нагальну мистецьку ситуацію, куратори італійського проекту дивились на те, що трапляється на шляху сучасного художника. Чи несуть митці сьогодення своїх «батьків» на спині, чи крокують вперед самостійно?
Це питання виникає з точки відліку сучасного мистецтва. Адже з кінця XIX століття для художників, які прагнули відповісти на виклики сучасності, важливим жестом був маніфестований протест проти «батьків». Відмова від принципів старого мистецтва вела до висновку про те, що минулому немає місця у художніх практиках. Однак у XXI столітті така позиція перестала бути обов’язковою. Навпаки, сьогодні художники постійно переглядають власне минуле, а порозуміння з попередніми поколіннями набуває різноманітних форм. Від спроби прийняти власне минуле, часто травматичне й незручне, до необхідності його віднайти, коли стають очевидними розриви у зв’язках між поколіннями.
У 2019 році в ЦСМ Єрміловцентр у Харкові, приставши на пропозицію Центру європейської культури Dante, виставку «Шлях Енея» було зібрано вдруге, для щорічного соціо-культурного фестивалю ДАНТЕФЕСТ. Куратори з України та Італії, Борис Філоненко (Харків) і Лука Фйоре (Мілан), запросили до участі чотирьох художників першої виставки й українських митців. Нова версія проекту від початку містила у собі виклик: чи може кураторська концепція, сформована в певних умовах і контексті, бути перенесена у зовсім інше середовище та залишитися не видозміненою? Як італійський проект, представлений в країні, де канонічним літературним твором є “Енеїда” Вергілія, трансформується в країні, де літературний канон відраховується від твору Івана Котляревського, однойменної пародії на “Енеїду” Вергілія?

18 травня, 16:30 – 21:00 – Ніч музеїв
16:30 – 17:30 – кураторська екскурсія Бориса Філоненка
18:00 – 19:30 – лекція Оксани Долгополової на тему «В майбутнє через минуле. Як минуле промовляє до нас та як ми розмовляємо з минулим»
20:00 – 21:00 – кураторська екскурсія Бориса Філоненка
21 травня, 19:00 – лекція-зустріч з Євгеном Нікіфоровим
29 травня, 19:00 – діалог за участі Миколи Коломійця та Владислава Краснощока
2 червня, 12:00 – 13:00 – кураторська екскурсія Луки Фйоре та Бориса Філоненка
14:00 – 16:00 – панельна дискусія «Художники сьогодення сам-на-сам з минулим» за участі кураторів Бориса Філоненка та Луки Фйоре, митців Джованні Франджі, Павла Макова, Миколи Коломійця та президента Casa Testori Джузеппе Франджі
5 червня, 19:00 – лекція-зустріч з Павлом Маковим
8 червня, 19:00 – лекція від літературного музею про історичне відкриття пам’ятника Івану Котляревському в Полтаві
14 червня, 19:00 – лекція-зустріч з Юлією Кран, закриття виставки



Ответить